تولید ۲۰ هزار سمن و موسسه خیریه دستاورد ۴۰ ساله انقلاب

تولید ۲۰ هزار سمن و موسسه خیریه دستاورد ۴۰ ساله انقلاب به گزارش فست تریپ رئیس سازمان امور اجتماعی كشور به گزارش كمی و آماری در مورد سازمان های مردم نهاد اشاره نمود و اظهار داشت: طبق تحقیقات و آمار و اطلاعات بدست آمده می توان ادعا كرد كه تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۶۰۰ موسسه خیریه و موسسات حمایتی در كشور وجود داشت؛ اما با تحولات پس از انقلاب اسلامی، در سال ۹۷ و در آستانه دهه فجر می توانیم اعلام نماییم كه به مرز ۲۰هزار سازمان مردم نهاد و موسسه خیریه رسیده ایم و این رشد بزرگی است و ابعاد مشاركت اجتماعی دركشور را نشان داده است.


به گزارش فست تریپ به نقل از ایسنا، تقی رستم وندی در گردهمایی بزرگ فعالان مشاركت اجتماعی كه به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی با حضور وزیر كشور بعدازظهر امروز برگزار گردید با اشاره به اینكه پنج دستاورد بزرگ برای انقلاب وجود دارد كه توجه به این دستاوردها می تواند نقشه راهی برای تبیین آثار و نتایج انقلاب اسلامی در ۴۰ سال قبل باشد، اظهار نمود: یكی از این دستاوردها امنیت پایداری است كه طی ۴۰ دهه گذشته در كشور ما محقق شد.
وی افزود: در این چندسال اخیر كه تمام منطقه ما درگیر آشوب و جنگ بوده با فداكاری و ایثارگری شهدا و جانبازان ومدافعان حرم شاهد تحقق یك امنیت پایدار در كشور هستیم. دستاورد دوم هم تحقق استقلال واقعی در ۴۰ سال قبل بود كه ملت ما حدود یك قرن در دوره پادشاهان قاجار و بیشتر از نیم قرن در دروه پهلوی اول و دوم طعم تحقیر و سركوب را چشیده بودند و در این ۴ دهه به یك استقلال واقعی دست پیدا كردیم.
رئیس سازمان امور اجتماعی كشور افزود: دستاورد سوم آزادی نسبی در كشور است و این مردم سالاری دینی حاكم در كشور و قدرت بین جناحان سیاسی در كشور چرخشی است و ما گردش نخبگان را طی این چهار دهه گذشته با چشم خودمان مشاهده كردیم.دستاورد چهارم هم كه بایستی آنرا از نتایج انقلاب در نظر بگیریم نفوذ و اقتدار فراملی جمهوری اسلامی است كه امروزه شاهد این هستیم كه معادلات منطقه غرب آسیا و بعضی از تحولات بین المللی باید با حساب بر روی جمهوری اسلامی حل و فصل شود.
وی خاطرنشان كرد: دستاورد پایانی هم كه با این همایش مرتبط می باشد دستاورد مشاركت اجتماعی است كه در همه حوزه ها در چهار دهه گذشته محقق شده است.
رستمی وند افزود: در كشور به شكل سنتی و مرسوم مشاركت های اجتماعی را از دهه های قبل داشتیم. برای مثال در كشور ۹۲ هزار هیئت مذهبی داریم كه خودشان مصداقی از مشاركت اجتماعی به شمار می روند. همینطور طی سال های اخیر پدیده پیاده روی اربعین در كشور وجود دارد كه آن هم نشانه حركت جمعی به حساب می آید. از طرفی از میان ۴۰ هزار مسجد حدود ۲۴ هزار كانون فرهنگی و هنری در ۲۴ هزار مسجد فعالیت می نمایند.
رستم وندی افزود: ۵۰۰۰ كانون قرآنی در كشور داریم و حدود ۶۰۰۰ مؤسسه فرهنگی و هنری از وزارت ارشاد مجوز گرفته اند. ۳۰۰۰ انجمن اسلامی در كشور وجود دارد و در مجموع بیشتر از ۱۳۰ هزار تشكل اجتماعی به شكل سنتی و مرسوم در كشور فعالند.
به قول وی، بحث سازمان های مردم نهاد شیوه جدیدی از ساماندهی اجتماعی است كه پس از انقلاب رشد و گسترش داشت و از اوایل دهه ۸۰ شمسی فراگیرتر شد و از سال ۹۲ شاهد جهش فوق العاده در حوزه مشاركت اجتماعی هستیم. همینطور از آغاز انقلاب تا سال ۹۲ حدود ۴۰۰۰ مجوز سازمان مردم نهاد توسط وزارت كشور صادر گردیده است و از سال ۹۲ تا به امروز حدود ۲۲۰۰ پروانه فعالیت جدید صادر گردیده است و جمعاً مجوزهایی كه وزارت كشور در طول این چهار دهه گذشته برای سازمان های مردم نهاد صادر كرده بیشتر از ۶۲۰۰ پروانه فعالیت است.
رئیس سازمان امور اجتماعی كشور افزود: البته از این ۲۰ هزار سازمان مردم نهاد و مؤسسات خیریه حدود ۲۱۰۰ سازمان مردم نهاد در حوزه جوانان داریم كه با توافقی میان وزارت كشور و وزارت ورزش و جوانان تا آخر سال پروانه فعالیت حرفه ای این سازمان های مردم نهاد جوانان صادر خواهد شد.
رستم وندی اظهار نمود: حدود ۸۷۰۰ مؤسسه خیریه با سازمان بهزیستی فعالیت می كند و ناجا هم حدود ۲۷۰۰ مجوز فعالیت صادر كرده است كه جمعاً حدود ۲۰ هزار سازمان مردم نهاد و مؤسسه خیریه در كشور فعال می باشند كه به همراه ۱۳۰ هزار تشكل اجتماعی به شكل سنتی در كشور فعالیت می نمایند و می توان ادعا كرد كه بیشتر از ۱۵۰ هزار تشكل مردمی مؤسسه خیریه و تشكل های اجتماعی در كشور فعال می باشند.
وی با اشاره به اینكه علاوه بر گسترش كمی و عددی باید به بعد كیفی این سازمانهای مردم نهاد هم توجه كرد اظهار داشت: در این ۵ سال قبل شاهد اقدامات فوق العاده ای از جانب سازمانهای مردم نهاد و مؤسسات خیریه بودیم و در همین دو سال اخیر حدود ۸۰۰ سازمان مردم نهاد و مؤسسه خیریه در حوزه صدمه های اجتماعی با سازمان امور اجتماعی در اجرای ۷۰۰ طرح كاهش صدمه ها و مداخلات اجتماعی همكاری داشتند.
رستم وندی اظهار نمود: در كشور بعضی از تحلیلگران و نویسندگانی هستند كه با رویكرد مأیوسانه و ناامیدانه از وضعیت كشور یاد می كنند و آن چیزی كه برآیند تحلیل می شود هم ناامید كننده است؛ اما آن چیزی كه در مواجهه با سندها دریافت كردیم جز امید، پویایی، نشاط و تخصص و دانشی كه در این ۴ دهه در این سازمانها و اقدامات مناسب و گره كشا در حل مشكلات اساسی شكل گرفته، چیزی نبود.
او در آخر صبحت هایش اظهار داشت: سازمانهای مردم نهاد نسبت به آینده امید دارند و همینطور دارای تخصص و دانش لازمند به گونه ای كه امروز دستگاه های حاكمیتی كاملاً در رجوع به این سازمانهای مردم نهاد توجیه هستند.



1397/11/10
23:45:49
5.0 / 5
4339
تگهای خبر: دستگاه
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
Fast Trip

فست تریپ

حمل فوری مسافر و کالا

fasttrip.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فست تریپ محفوظ است