رییس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران:

از بین رفتن مسیرهای دوچرخه در تهران

از بین رفتن مسیرهای دوچرخه در تهران به گزارش فست تریپ رییس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به ایجاد 313 كیلومتر مسیر دوچرخه در شهر تهران اظهار داشت: استفاده از دوچرخه تنها در محلات تهران امكان پذیر بوده و نمی توان در سفرهای شهری تهران از دوچرخه استفاده نمود. بنابراین مسیر بوجود آمده برای دوچرخه در تهران در حال از بین رفتن می باشد.



به گزارش فست تریپ به نقل از ایسنا، محمد علیخانی در عرضه گزارش چشم انداز، اهداف و رویكردهای حوزه عمرانی و حمل و نقل شهر تهران كه توسط كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، ری و تجریش تهیه شده بود، خاطرنشان كرد: مبحث حمل و نقل و ترافیك جزو اولویت های پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران قرار داده شده كه برای حل معضلات این بخش نیازمند فهم مشتركی میان مسوولان این امر هستیم. بنابراین باید نگاه دقیقی به آمارهای حمل و نقل ترافیك شهر تهران داشته باشیم.

وی اضافه كرد: تعداد سفرهای روزانه در شهر تهران 18 میلیون و 600 هزار سفر است كه سهم مدل های حمل و نقل شهر تهران برای اتوبوس 21 درصد، مترو 18 درصد، تاكسی 22 درصد، خودروهای شخصی 26 درصد، مینی بوس 6 درصد و سایر مدل های حمل و نقلی هم 7 درصد برآورد شده است. البته شاید ارقام اعلام شده برای مدل های حمل و نقلی شهر تهران به این صورت خیلی دقیق نباشد. از سال 1383 سفرهای درون شهری تهران مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا سفرهای شغلی 36 درصد، آموزشی 16 درصد، تفریحی 14 درصد، خرید 16 درصد و سفرهایی كه مبداء و مقصد آنها خانه نبوده، سهم 18 درصدی را به خود اختصاص داده اند.

رییس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، ری و تجریش در توضیح عملكرد خطوط ریلی تهران اظهار داشت: خطوط مصوب مترو تهران 7 خط بوده، بدین ترتیب ادامه خط شهر آفتاب تا فرودگاه امام به اشتباه خط 8 مترو نامگذاری شده است. برابر برنامه پیش بینی شده در سال 1409 سهم جابه جایی روزانه مسافر در شبكه ریلی 15 میلیون نفر برآورد شده است.

علیخانی در بخش دیگری از صحبت هایش به سرفاصله ریلی قطارها در متروی تهران اشاره كرد و اضافه كرد: امروز سرفاصله قطارها در خط 1 مترو 4. 5 دقیقه، در خط 2 چهار دقیقه، در خط سه 20 دقیقه، در خط هفت 40 دقیقه است كه دلیل سرفاصله زیاد در شبكه مترو تهران، كمبود واگن است. بدین ترتیب از ظرفیت و زیرساخت ها نمی توانیم حداكثر بهره برداری را داشته باشیم.

وی با اشاره به وجود 6270 اتوبوس در مجموعه ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران تصریح كرد: متاسفانه بیشتر اتوبوس ها یا فرسوده هستند یا در آستانه سن فرسودگی كه 8 سال است قرار گرفته اند.

رییس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، ری و تجریش اضافه كرد: مجموعه جابه جایی سالانه تاكسیرانی 1. 5 میلیارد نفر است كه در این ناوگان 70 هزار و 914 خودروی سواری و 7035 خودروی ون در ناوگان تاكسیرانی شهر تهران وجود دارند. در كنار آن، 1071 دستگاه مینی بوس هم ناوگان مینی بوسرانی تهران را تشكیل می دهند.

علیخانی با اشاره به شماره گذاری 3 میلیون و 100 هزار موتورسیكلت در شهر تهران اضافه كرد: 1. 5 میلیون موتورسیكلت در شهر تهران فعالیت دارند. در كنار این، بیش از 4 میلیون خودرو در شهر تهران وجود دارد كه روزانه 1. 5 میلیون خودرو به این شهر وارد می شود؛ اما نهایتا 3. 5 میلیون خودرو در تهران فعال هستند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود تاكید كرد: دوچرخه تنها در محلات تهران می تواند رونق داشته باشد و امكان استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری تهران تقریبا غیرممكن است. در شهر تهران 313 كیلومتر طول مسیر ویژه دوچرخه خط كشی و حفاظ گذاری شد و از آنها استفاده نشد و در حال از بین رفتن است.

رییس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، ری و تجریش به وجود 40 مركز مكانیزه معاینه فنی خودروهای سبك در شهر تهران اشاره كرد و اضافه كرد: 6 مركز مكانیزه معاینه فنی خودروهای سنگین و 10 مركز معاینه فنی موتورسیكلت هم در شهر تهران وجود دارد.

علیخانی اضافه كرد: در شهر تهران 15 هزار پاركومتر وجود دارد كه گاهی كنترل نمی شود. بدون شك این پاركومترها می تواند از منابع درآمد پایدار شهر تهران باشد، چراكه روزانه 24 میلیارد تومان از محل پارك حاشیه ای می تواند كسب درآمد كرد. بطور قطع با هوشمندسازی پارك حاشیه ای می توان یك میلیون پارك حاشیه ای در شهر تهران تعریف كنیم. بنابراین شهرداری تهران از این محل می تواند سرمایه قابل توجهی به دست آورد تا به جای تراكم فروشی از این محل كسب درآمد داشته باشد. شهرداری تهران با مشاركت بخش خصوصی 4095 فضای پارك ثابت در شهر تهران تعیین كرده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به پروژه های در دست اقدام معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران اظهار داشت: علاوه بر 30 هزار میلیارد تومان بدهی كه به شهرداری این دوره به ارث رسیده است، حدود 30 هزار میلیارد تومان هم پروژه های نیمه تمام وجود دارد. برهمین اساس باید گفته آقای نجفی شهردار تهران را كه اعلام كرده بودند 22 هزار میلیارد پروژه نیمه تمام داریم تصحیح كنم. ما تنها در متروی تهران 22 هزار میلیارد تومان برای تكمیل نیاز داریم و در مجموع برای تكمیل برای پروژه های شهرداری تهران به حدود 30 هزار میلیارد تومان نیازمندیم.

رییس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، ری و تجریش با تاكید بر اینكه در چشم انداز شهر تهران شهری با ترافیك روان و بهبود نظام ترافیكی و كیفیت هوای آن در نظر گرفته شده است، اضافه كرد: باید در حوزه نظارت بر روی برنامه ها، پروژه ها، آیین نامه و دستورالعمل ها نظارت ویژه ای را اعمال كنیم. بدون شك باید توسعه حمل و نقل عمومی، انسان محور و هوشمندسازی را در اهداف خود قرار دهیم كه در این مسیر باید ارتقای كیفیت زیرساخت های حمل و نقل، هوشمندسازی و افزایش بهره وری از سیستم ها را مدنظر قرار دهیم. باید در بخش منابع درآمدی پایدار گام های موثری برداریم كه بهره گیری از پارك حاشیه ای یكی از اقدامات ما در این حوزه می تواند باشد.

علیخانی ادامه داد: می توانیم عوارض خاص برای معابر خاص شهر تعیین كنیم. همینطور می توانیم عوارض تراكم ترافیك دریافت كنیم و همینطور باید سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی به طور دقیق مشخص شود. موضوعی كه متاسفانه تابحال سهم شهرداری از آن دریافت نشده است. باید دریافت عوارض سوخت هم پیگیری شود. البته در كنار این عوارض باید شهروندان بپذیرند كه برای كاهش آلودگی هوا ناگزیریم موارد سختگیرانه ای را در نظر بگیریم. برای مثال می توانیم در نظر بگیریم ظرف 10 سال آینده هیچ خودروی با سوخت فسیلی نداشته باشیم.

رییس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، ری و تجریش ادامه داد: در بخش پارك حاشیه ای با تولید یك میلیون فضای پارك حاشیه ای می توان از این محل برای شهر تهران درآمدزایی كرد. باید اجرای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مصرف سوخت كه متاسفانه تابحال مورد توجه قرار نگرفته است، توسط شورا پیگیری شود.



 

1396/07/30
14:55:03
5.0 / 5
5139
تگهای خبر: اتوبوس , تاكسی , ترافیك , خودرو
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
Fast Trip

فست تریپ

حمل فوری مسافر و کالا

fasttrip.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فست تریپ محفوظ است