شهردار تهران:

طرح شهرداری تهران برای مقابله با زلزله به مجلس عرضه می گردد

طرح شهرداری تهران برای مقابله با زلزله به مجلس عرضه می گردد فست تریپ: شهردار تهران از عرضه طرح شهرداری برای مقابله با زلزله به مجلس اطلاع داد.



به گزارش فست تریپ به نقل از مهر، محمدعلی نجفی طی سخنانی در «دومین همایش نشست فصلی مدیران شهرداری تهران» ضمن تبریك میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) و آغاز سال نو میلادی، اظهار داشت: اگر ارزیابی منصفانه ای از فعالیت های شهرداری تهران در ۹۹ روز گذشته داشته باشیم، روسفید هستیم و آنچه از دست ما بر می آمده است را برای بهبود شرایط شهر و زندگی شهروندان به انجام رساندیم.
نجفی با اشاره به اینكه «شهرداری تهران خاكریز اول مدیریت كشور است» تصریح كرد: هرچه این خاكریز مستحكم تر و قوی تر عمل كند، پشتوانه ای برای همه بخش های مدیریت كشور و تولید رضایت بیشتر در مردم خواهد بود.
وی در ادامه به تشریح اقدامات صورت گرفته از جانب شهرداری تهران در طول ۹۹ روز گذشته پرداخت و اظهار داشت: مراسم اربعین جزو وظایف ذاتی ما نیست، بلكه وظایف انقلابی شهرداری ایجاب می كرد كه آن را انجام دهد. امسال هم با بودجه ای به مراتب كمتر از بودجه سال قبل، اقدامات خود در اربعین حسینی را انجام داده و كمتر از نصف سال قبل هم هزینه كرد داشتیم.
به گفته نجفی عملكرد شهرداری تهران بر مبنای گفته همه كسانی كه توفیق شركت در مراسم اربعین حسینی (ع) را داشتند، بهتر و منظم تر از سال قبل بود.
شهردار تهران ادامه داد: كمك به زلزله زدگان كرمانشاه هم دیگر اقدام شهرداری بود كه جزو وظایف ذاتی ما محسوب نمی شود اما وظیفه ملی و انقلابی ما بود. بر مبنای گفته شهردار كرمانشاه و سرپل ذهاب و همینطور استاندار كرمانشاه، شهرداری تهران نخستین دستگاهی بود كه كمك ها و امدادش به كرمانشاه رسید و در جلسات مختلف هم از عملكرد شهرداری تهران تقدیر گردید.
وی خاطرنشان كرد: البته ما در تبلیغ فعالیت هایمان مقداری كوتاهی كردیم كه این بیشتر به شخص بنده برمی گشت؛ چراكه احساس می كردم تظاهر و ریا نباید با خدمت آمیخته شود. در زلزله ملارد دوستان گفتند در تلویزیون مصاحبه كنید اما گفتم مردم ما را زیاد می بینند و كارها را هم دوستان دیگردر شهرداری انجام می دهند، بگذارید مردم مقداری صادقی رئیس سازمان مدیریت بحران را ببینند. بعد دیدید كه چه بحث ها و جنجال هایی صورت گرفت كه اصلا شهردار در زلزله نبوده است!
وی ادامه داد: درباره كرمانشاه و اربعین حسینی هم تمایل نداشتیم بیشتر تبلیغ نماییم كما اینكه از ما خواستند برای بازدید مناطق زلزله زده بروم اما من از این مسئله ابا داشتم و نرفتم؛ در آن زمان گفتم ما در شهرداری بعنوان یك مسئولیت ملی كارمان را می كنیم؛ همان گونه كه مقام معظم رهبری فرمودند هر ارگانی هر كاری از دستش بر می آید را انجام دهد، ما هم كاری كردیم اما دلیل ندارد شهردار تهران پشت دوربین برود و بگوید این كارها انجام شده است!
شهردار تهران در ادامه سخنان خود با تاكید بر اینكه «اگر بخواهیم برنامه های اساسی و اقدامات جدی تر را دنبال نماییم، باید در وهله اول محیط مناسبی برای این اقدام بوجود آورده و شرایط عینی و ذهنی را با هم فراهم كنیم» اظهار داشت: باید هم ذهن جامعه ای كه مقرر است برنامه در آن اجرا شود را آماده و توجیه نماییم و هم شرایط عینی فراهم گردد تا برنامه را به صورت عملیاتی به انجام برساند.
به گفته نجفی هم اكنون در شرایطی هستیم كه نیاز است پاسخ های جدید به مسایل قدیمی شهر و شهرداری داده شده و راه حل های نو برای چالش های كهنه شهر پیدا نماییم. برای این منظور باید سیستم شهرداری و مدیران را به یك قدرت خود اصلاح كنندگی مجهز كرد.
وی اضافه كرد: در عرفان می گویند انسان در وهله اول باید قدرت خود اصلاح كنندگی را در وجودش به ایجاد كند تا در مرحله بعد تزكیه و تقوا ظاهر شود؛ درباره كار در شهرداری هم باید این قدرت را در خودمان و همینطور در سازمان به وجود بیاوریم.
شهردار تهران با اشاره به مفاهیم جدید مطرح شده در دنیا با عنوان سازمان های یادگیرنده، ابراز كرد: امروز – خصوصا در جمهوری اسلامی - به سازمان خود اصلاح كننده نیاز داریم تا بتواند خودش را تحلیل كرده و بر مبنای آن برنامه ریزی برای تغییر و تحول تولید كند و در ادامه بر مبنای آن برنامه، كار را عملیاتی كند.
نجفی در ادامه به وجود برخی مشكلات مزمن در شهرداری تهران اشاره و خاطرنشان كرد: مجموعه پیچیده ای از مشكلات وجود دارد كه طی سال های متمادی انباشته شده است؛ البته این به مفهوم نفی خدمات گذشتگان نیست اما در هر دستگاهی مسایلی بوده كه در زمان خودش حل نشده است و این مشكلات هم طی مدت كوتاهی قابل حل نخواهد بود.
وی اضافه كرد: می توانیم به سمت حل مشكلات حركت كرده و برای این مشكلات برنامه ریزی نماییم اما اینكه انتظار داشته باشیم دكمه ای را فشار دهیم و طی ۹۹ روز همه چیز تغییر كند، بطور قطع این گونه نیست؛ برای اصلاح آنچه در طول زمان شكل گرفته، نیاز به زمان داریم.
شهردار تهران با تاكید بر اینكه «باید شهر خویش را به یك شهر زیست پذیر تبدیل كنیم» اظهار داشت: امروز شهر ما از جهات مختلف همچون حوزه های فرهنگی، محیط زیست و... یك شهر زیست پذیر كه زندگی در شهر همراه آرامش و آسایش باشد، نیست این در شرایطی است كه جهت گیری اصلی ما باید به این سمت باشد.
نجفی به بیان رویكردهای اصلی برای رسیدن به شهر زیست پذیر پرداخت و اظهار داشت: اولین رویكرد مقابله با فساد در هر سطح و به هر شكلی است؛ در این میان باید برخورد بدون مماشات با متخلفانی كه دنبال فساد هستند صورت گیرد. البته ممكن است كسی در كار و تصمیم كارشناسی خود اشتباه كند كه این مورد قابل بخشایش است.
وی تصریح كرد: باید فضیلت كار در شهرداری در جامعه مطرح نماییم و به جهت اینكه توسط جامع مورد قبول قرار گیرد، مردم باید قبول كنند كه در مبارزه با فساد جدی هستیم.
نجفی مسئله مشاركت و مسئولیت پذیری را رویكرد سوم برای دستیابی به شهر زیست پذیر نامید و اظهار داشت: تك تك پرسنل شهرداری و به خصوص حدود ۸۵۰ نفر مدیران شهرداری باید هم مسئولیت پذیر باشند و هم مشاركت پذیری را بالا ببرند؛ مدیران نباید بگویند اینجا مسئولیت من نیست و به من ربطی ندارد.
شهردار تهران بر لزوم تحول جدی در شهر همینطور مدریریت تحول در شهر تهران تصریح كرد و اظهار داشت: با شكل و شیوه های گذشته نمی توانیم به این اهداف دست پیدا كنم. ما مدیران اجرایی - نه تنها در شهرداری، بلكه در كل كشور - در سال های پس از انقلاب همیشه روی معجزه و موعظه اصرار داشتیم. ما بعنوان مدیران شهرداری نباید نه زیادی موعظه نماییم و نه زیادی چشم به راه معجزه داشته باشیم.
وی تصریح كرد: باید برنامه استراتژیك، برنامه های كوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، برنامه های عملیاتی مشخص و همینطور برنامه ای برای پیگیری، نظارت و ارزیابی از كارها داشته باشیم. اینكه یك سری از كارها را به صورت ایده آل و دستوری عنوان نماییم از یك مقام غیر مسئول ایرادی ندارد، اما دوره رهنمود دادن ما گذشته است و باید آنچه می خواهیم را در قالب برنامه عملیاتی انجام دهیم.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران اشاره نمود و اظهار داشت: در لایحه سال آینده شفافیت و انضباط پذیری بودجه به شدت بالا می رود، حتی یك جاهای دست شهردار و شهرداران مناطق و معاونان شهرداری را بستیم تا بودجه كنترل پذیر بوده و نظارت پذیری افزایش یابد.
به گفته نجفی اصل تغییرات نظام بودجه در سال ۹۸ خواهد بود و بعد از تصویب برنامه سوم در شورای شهر تهران، بودجه سال ۹۸ بر مبنای برنامه جدید تنظیم خواهد شد.
وی خاطرنشان كرد: همینطور در به بودجه كل كشور پیشنهاد های خیلی خوبی را مطرح كردیم كه بعضی در دولت تصویب شده و درباره برخی دیگر نمایندگان مجلس قول همكاری و مساعدت دادند، بنابر این اواخر سال می توانیم بگوییم وضع بودجه به صورت قطعی چگونه است.
شهردار تهران تصریح كرد: امسال ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بودجه نقدی و غیر نقدی داشتیم كه حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن بودجه نقدی بوده و پیش بینی ما این است كه حدود ۷۵ درصد بودجه محقق شود.
نجفی به مبحث درآمد های پایدار هم اشاره و اظهار نمود: تلاش كردیم در بودجه سهم درآمد های پایدار را افزایش دهیم، در این زمینه طرحی را هم به صورت غیر رسمی آماده كردیم كه بتوانیم از مجموعه ای از پیشنهادات استفاده نماییم. همینطور روز گذشته بخشنامه ۳۲ بندی درباره كاهش هزینه ها و افزایش درآمد ها داشتم و درخواست دارم كل شهرداری به این بخشنامه حساس باشد.
وی اضافه كرد: شهرداران مناطق باید بندهای مرتبط را از این بخشنامه استخراج كرده و هر بند را به واحد ذیربط در شهرداری منطقه ابلاغ كنند تا طی ۱۰ روز برنامه خویش را برای اجرای این بخشنامه ارائه دهد.
شهردار تهران بر لزوم استفاده از سرمایه گذاری های داخلی و خارجی تصریح كرد و اظهار داشت: در این زمینه تا كنون كارهای خوبی شده و برای نخستین بار در سازمان سرمایه گذاری و مشاركت های مردمی معاونت سرمایه گذاری خارجی را راه اندازی كردیم. همینطور بخشنامه ای خواهد شد كه تا سرمایه گذاری بخش خصوصی تا سقف ۴ میلیارد تومان به مناطق تفویض اختیار شده كه با احتساب زمین و تراكم شهرسازی مجموعه پروژه های تفویض اختیار شده به حدود ۱۰ میلیارد تومان می رسد.
وی اظهار داشت: درخواست دارم تا مدیران مناطق در همین حد هم حساس باشند و از نظر حقوقی و اقتصادی دقت به خرج دهند چون كه یكی از ایرادهای سازمان بازرسی در گذشته مربوط به پروژه های مشاركتی در مناطق بوده كه بدون دقت كافی صورت گرفته است.
نجفی با اشاره به موضوعات حوزه شهرسازی و معماری، خاطرنشان كرد: گفتیم در شهرداری باید تغییر دیدگاه اتفاق بیفتد و اصالت كالبد در فعالیت های فیزیكی به محوریت فعالیت های انسانی و انسان محوری تبدیل شود اما این مورد بدان مفهوم نیست كه مسایل كالبدی و سخت افزاری منتفی است؛ مگر می گردد بدون سخت افزار فعالیت های شهری را پیش برد؟
شهردار تهران خاطرنشان كرد: مردم به بوستان های متعدد، اماكن ورزشی و همینطور اماكن فرهنگی و هنری نیاز دارند اما ما از یك تغییر پارادایم صحبت كردیم؛ یك وقت نگاه شما اجرای پروژه دو طبقه كردن پل صدر بدون در نظر گرفتن تبعات اجتماعی، زیست محیطی و... است، بنابراین وقتی آن را اجرا می كنید، دو تا دو و نیم برابر پیش بینی اولیه را باید خرج كنید و در نهایت یك غول بی در و پیكر تولید می گردد.
وی به بازدید های مكرر خود از پروژه های كالبدی و سخت افزاری شهرداری تهران در طول چهار ماه گذشته اشاره و ابراز كرد: ما می گفتیم باید انضباط و شفافیت بوجود آمده و فعالیت ها با استفاده از سیستم و مبتنی بر ضوابط انجام شود.
نجفی با تاكید بر حل پرونده های بلاتكلیف گذشته در شهرداری تهران، اظهار داشت: اینحا اصلا نگاه اقتصادی نداریم بلكه می گوییم باید مشكل مردم را حل كرد از این رو پرونده های باقی مانده باید با قدرت، قاطعیت و جرات تصمیم گیری شوند.
شهردار تهران به پروژه مهم در حوزه معماری و شهرسازی هم اشاره نمود و اظهار داشت: همه معاونان و مدیران باید در حوزه تجدید نظر در طرح تفصیلی شهر تهران كمك كنند. همینطور یك نكته مهمی كه در شورای شهر به تصویب رسید تخفیف برای تسویه حساب نقدی در صدور پروانه بود، چراكه با عنایت به شرایط كشور هم اكنون سرمایه گذاری در ساخت وساز چندان اقتصادی نیست.
وی اضافه كرد: حداقل تورم در سال های اخیر ۱۰ درصد بوده اما رشد قیمت مسكن در تهران به شش تا هفت درصد می رسد. در این راستا شورای شهر خوشبختانه تصویب كرد تا برای كسانی كه عوارض ساخت و ساز را به صورت نقدی پرداخت می كنند ۳۳ درصد تخفیف قائل شوند.
نجفی در ادامه سخنان خود به مبحث پایداری شهر و مقابله با بحران ها، خصوصا زلزله اشاره و خاطرنشان كرد: زلزله اخیر نگرانی ها و اضطراب هایی تولید كرد اما یك اخطار و شوك مثبتی به دستگاه ها و مسئولان وارد آورد. ما روز پیش از زلزله هم جلسه ای با رئیس مجلس شورای اسلامی داشتیم كه بحث اصلی ما زلزله بود؛ به دنبال آن جلسه بنا بود طرح خویش را طی دو هفته آماده نماییم كه این طرح امروز ارائه خواهد شد.
شهردار پایتخت عملكرد شهرداری تهران در قبال زلزله را خوب ارزیابی و تصریح كرد: این زلزله همه را به فكرجدی وا داشت تا در قبال بحران هایی كه تهران و شهروندان را تهدید می كند، جدی تر باشیم. برخی پایگاه های مدیریت بحران از قبل برای اقدامات دیگری در اختیار سازمان های دیگر بود اما هیاتی را می گذاریم تا همه این موارد را مجدد بررسی كنیم؛ كلیه این پایگاه های مدیریت بحران باید برگردد و در مدیریت عادی هم در اختیار سازمان بحران باشد. در مناطق هم برخی پایگاه ها می تواند عملكرد دوگانه داشته باشد كه خیلی هم خوب است.
وی از اصلاح ساختار و چابك سازی شهرداری در دو فاز اطلاع داد و اظهار داشت: ما تشكیلات و ساختار زنان و تشكیلات خزانه داری كل شهرداری را استثنا كردیم چراكه كه طرحی را در این زمینه تهیه كردند تا درباره این دو مورد تصمیم گیری نماییم اما اصلاح ساختار شهرداری در مرحله اول طی شش ماه آینده و مرحله دوم در یك سال صورت می گیرد.
شهردار تهران تصریح كرد: البته در این زمینه هم شایعاتی مطرح می گردد این در شرایطی است كه كلیه بحث ها در زمینه اصلاح ساختار شهرداری به صورت كارشناسانه مورد بررسی قرار می گیرد و پس از بررسی در شورایی كه از نظر قانونی مشخص شده، تعیین تكلیف می گردد.
وی با اشاره به اینكه «ساختار شهرداری مربوط به گذشته ها است به درد امروز شهر نمی خورد» عنوان كرد: هم اكنون تنها جایی كه می توانیم پروژه شهر هوشمند را واگذار نماییم، سازمان فناوری شهرداری است این در شرایطی است كه سازمان فناوری برای این پروژه كافی نیست. همینطور برای پشتیبانی از استارت آپ ها جای خاصی در شهرداری وجود ندارد، از این رو ساختار باید تغییر پیدا كند.
نجفی از آماده سازی طرحی برای مقابله با سد معبر طی روزهای آینده اطلاع داد و اظهار داشت: گزارش های هفتگی ۱۸۸۸ و ۱۳۷ نشان داده است بیشترین تقاضای مردم رفع سد معبر است، ما در شهر تهران با انواع سد معبر شامل دست فروشان، كسبه و... هم روبرو هستیم بنابر این با عنایت به مسایل اجتماعی باید با احتیاط و دقت عمل نماییم.
وی تصریح كرد: قاطعیت با برخورد خشونت بار فرق می كند؛ در این زمینه باید مقداری هوای مردم را داشته باشیم همینطور این طرح را در نقاطی كه از نظر اجتماعی مورد حمایت بیشتری قرار دارد، شروع خواهیم كرد.
نجفی افزایش دقت نظر در ارائه گزارش های كارشناسی را هم مورد تاكید قرار داد و اظهار داشت: هنوز هم این مشكل آماری را در شهر تهران داریم كه در این زمینه مقرر شد مركز مطالعات و معاون برنامه ریزی این مشكل را حل كنند. ما باید یك سیستم آماری پایه برای شهر تهران درست نماییم كه متقن باشد و هر كسی برای ارائه آمار به ان سیستم رجوع كند.
شهردار تهران تصریح كرد: امروز یك گزارشی آمده بود و بعد درصدی كه از آمار گرفته بودند، غلط بود! این درحالی است كه باید دقت كارشناسی را در مجموعه شهرداری بالا ببریم.

1396/10/13
22:43:53
5.0 / 5
4560
تگهای خبر: شهرداری , شهروند , شورای شهر
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
Fast Trip

فست تریپ

حمل فوری مسافر و کالا

fasttrip.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فست تریپ محفوظ است