درختان آلودگی هوای شهرها را كاهش می دهند؟

درختان آلودگی هوای شهرها را كاهش می دهند؟ فست تریپ: یك متخصص حوزه آلودگی هوا بر تاثیر ناچیز درختان و گیاهان بر كاهش آلودگی هوا در محیط های شهری تاكید و نتایج برخی از مطالعات انجام شده در این زمینه را تشریح نمود.



به گزارش فست تریپ به نقل از ایسنا، درختان آلودگی هوای شهرها را كاهش می دهند؟ شاید این پرسش ساده به نظر برسد و عمده پاسخ ها هم مثبت باشد اما جالب است بدانید كه دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد؛ دیدگاهی كه تاثیر اكسیژن تولیدشده از گیاهان و درختان موجود در محیط شهری را در كاهش آلودگی هوا انكار می كند و دیدگاهی دیگر درختان و گیاهان را یك راهكار موثر برای كاهش آلودگی هوا در محیط های شهری می داند كه با جذب آلاینده ها سبب پاك شدن هوا می شوند.

محمودرضا مؤمنی - دانشجوی دكترای آلودگی هوا و تغییر اقلیم در دانشگاه دِرَكسل - در گفت و گو با ایسنا با تاكید بر اینكه تحقیقات بسیاری در مورد «میزان تاثیر درختان و گیاهان در كاهش آلودگی هوا در محیط های شهری» انجام شده است، اظهاركرد: تحقیقات گوناگون نشان داده است كه بر خلاف تصور عموم، درختان و گیاهان موجود در شهرها، تاثیر شایان توجهی بر كاهش آلاینده های گازی و ذره ای ندارند.

وی اشاره كرد: البته تاثیر درختان و گیاهان بر كاهش آلودگی هوا در محیط های روستایی با محیط های شهرهای متفاوت می باشد چون نتایج قسمتی از تحقیقات از آن حكایت می كند كه درختان در روستاها تاثیر بیشتری در كاهش آلودگی هوا به نسبت شهرها دارند.

این محقق حوزه آلودگی هوا ضمن تاكید بر تاثیر ناچیز گیاهان و درختان موجود در محیط های شهری در كاهش آلودگی هوا، اظهار داشت: كاربرد اصلی درختان و پوشش گیاهی در محیط های شهری به منظور كاهش اثرات تغییر اقلیم و گرمایش جهانی است. درختان و پوشش گیاهی با ایجاد سایه همین طور تعرق موجب كاهش دما و جزایر گرمایی شهری می شوند و بعنوان عایقی برای آلودگی صوتی هستند و از جانب دیگر موجب افزایش زیبایی بصری محیط شهرها هم می شوند كه همه اینها برای محیط های شهری بسیار مهم و حیاتی هستند.

بخشی از تحقیقات انجام شده در حوزه تاثیر درختان در كاهش آلودگی هوا در زیر می آید:

* نواك و همكاران در سال ۲۰۰۶ نشان دادند كه تاثیر پوشش گیاهی و درختی در كاهش آلودگی هوای برخی شهرهای آمریكا كمتر از یك درصد است. برای مثال كاهش هر آلاینده برای پورلتند - بزرگ ترین شهر ایالت اورگن در آمریكا - با پوشش درختی ۴۲ درصدی كمتر از یك درصد بوده است.

* نواك و همكاران در سال ۲۰۱۸ نشان دادند كه پوشش جنگلی شهرهای عمده كانادا كمتر از یك درصد در كاهش آلودگی هوا موثر بوده اند.

* در هِلسینكی فنلاند، یلی-پلكونن و همكاران در سال ۲۰۱۷ نشان دادند كه پوشش گیاهی در نزدیكی یك جاده شلوغ تاثیری بر كاهش آلاینده های گازی ازن، دی اكسید ازت و تركیبات فرار (NO۲، O۳، و VOCs) ندارد ولی برای ذرات معلق، كه با احتمال قوی، ذرات بزرگ بوده اند، می تواند موثر باشد.

* در گوتنبرگ سوئد، گراندستورم و پلیجل در سال ۲۰۱۴ نشان دادند كه در كنار یك جاده ترافیكی، پوشش درختی در كاهش آلاینده های دی اكسید ازت (NO۲) تا هفت درصد و برای كاهش ازن تا دو درصد تاثیر داشته است.

* پاتاكی و همكاران در سال ۲۰۱۱ این مساله را بیان كرد كه در نقش پوشش گیاهی شهری در كاهش آلودگی هوا اغراق شده است و پشتوانه تجربی ضعیفی در تایید تاثیر اهمیت درختان در كاهش آلاینده ها وجود دارد.

* در استراسبوگ فرانسه، سلمی و همكاران در سال ۲۰۱۶ نشان دادند كه تاثیر پوشش درختی بر كاهش ذرات معلق با قطر كوچكتر از ۱۰ میكرومتر در حدود هفت درصد بوده است درحالی كه این تاثیر برای آلاینده های ازن، دی اكسید ازت، مونواكسید كربن، ذرات معلق با قطر كوچكتر از ۲.۵ میكرومتر و دی اكسید گوگرد (PM۲.۵، CO، NO۲، O۳، و SO۲) كمتر هم بوده است.

* در لندن انگلیس، تالیس و همكاران در سال ۲۰۱۱ نشان دادند كه حذف ذرات معلق با قطر كوچكتر از ۱۰ میكرومتر (PM۱۰)، توسط پوشش درختان بین ۰.۷ (هفت دهم) تا ۱.۴ درصد بوده است.

* در شانگهای چین، یین و همكاران در سال ۲۰۱۱ تخمین زدند كه پارك های شهری قادر به حذف TSP (كل ذرات) به میزان ۹.۱ درصد، SO۲ (دی اكسید گوگرد) به میزان ۵.۳ درصد، و NO۲ (دی اكسید ازت) به میزان ۲.۶ درصد شدند.

* در گزارشی در سال ۲۰۱۸ با عنوان اثر پوشش گیاهی بر آلودگی هوای شهری كه برای سازمان محیط زیست، غذا و امور روستایی دولت های اسكاتلند، ولز و ایرلند شمالی تهیه شده است به صراحت بیان می كند كه درختان و پوشش گیاهی برای كاهش آلودگی هوا سودمند هستند ولی یك چاره برای كاهش آلودگی هوا در مقیاس شهری نیستند.

* نواك و همكاران در سال ۲۰۱۴ نشان دادند كه حذف آلودگی هوا در محیط های روستایی توسط درختان و پوشش گیاهی بطور قابل توجهی بیشتر از محیط شهری بوده است.





منبع:

1398/04/08
14:08:46
5.0 / 5
5062
تگهای خبر: آلودگی , ترافیك , تولید
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
Fast Trip

فست تریپ

حمل فوری مسافر و کالا

fasttrip.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فست تریپ محفوظ است