مسجد جامعی:

نباید هر شهردار اساسنامه جدیدی وضع كند

نباید هر شهردار اساسنامه جدیدی وضع كند به گزارش فست تریپ عضو شورای اسلامی شهر تهران از تغییرات مكرر اساسنامه های شركتها و سازمانهای وابسته به شهرداری انتقاد نمود.



به گزارش فست تریپ به نقل از مهر، احمد مسجدجامعی در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران و در مورد اساسنامه نمونه سازمان‏ها و شركت‏های وابسته به شهرداری تهران اظهار داشت: بحثی كه درباره اساسنامه سازمان ها و شركت های وابسته به شهرداری تهران مطرح می شود بحث درستی است. ما در شورای سوم اساسنامه تیپ را تصویب كرده ایم كه آقای نجفی هم یكی از اعضای كمیسیون بودجه و آقای خادم هم رئیس این كمیسیون بودند. دیگر اعضاء و مشاوران هم كارشناس و خبره بودند.
عضو شورای شهر اضافه كرد: پیش از شكل گیری شوراهای شهر مصوبه ای وجود داشت كه مبنای عمل بود، اما بعد از آن و در شورای سوم بحث حیات خلوت شهرداری ها طرح شد و اساسنامه تیپ به تصویب رسید ولی در ابلاغ، گرفتار مشكل شد.
وی توضیح داد: مشكل این بود كه آیین نامه معاملات به تصویب شورای شهر برسد اما شهرداری تصویب هیات مدیره سازمان را ملاك قرار میداد و این نقطه اختلاف بین شهرداری و شورا بود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این كه در دوره پیش شش سازمان خویش را با اساسنامه تطبیق دادند و اساسنامه آنها مورد تصویب وزارت كشور هم واقع شد، افزود: مشكلی كه مطرح می شود به مصوبه بر نمی گرد، د چون اساسنامه مصوب بسیار دقیق و كارشناسی شده است. مشكل به اجرا بر می گردد و مسئولیتش با شهرداری است.
وی خاطرنشان كرد: من مصوبه قبل و لایحه كنونی را باهم تطبیق دادم كه مشخص شد خیلی از مفاد لایحه با آن مصوبه همخوانی دارد و نباید این طور باشد كه هر شهردار بگوید من آمده ام و برای شركت ها و سازمان ها روال تازه ای پیشنهاد می كنم.
مسجد جامعی ضمن بیان این نكته كه درست تر آن است مصوبه قبلی را ببینیم و اگر مشكلی هست برای رفع آن، تبصره اضافه نماییم خاطرنشان كرد: درست نیست یك اساسنامه را از نو بنویسیم و ساختار جدید وضع نماییم و فرایند را از اول تعریف نماییم تا سازمان ها و شركت های شهرداری در چارچوب جدید اساسنامه شان را بدهند چون پس از دوره ما، شورا و شهردار بعدی می توانند دوباره یك فرایند جدید تعریف كنند و همین طور الی آخر كه كاری عبث است.
عضو شورای شهر اضافه كرد: مسئله این است كه مشخص نماییم اساسنامه قبلی چه اشكالاتی داشته و چه تغییراتی لازم دارد و آن تغییرات را اعمال نماییم.
وی با بیان این كه وقتی مصوبه پیشین و پیشنهادی را تطبیق می دهیم خیلی از مواد آنها باهم شباهت دارد، خاطرنشان كرد: لازم نیست دوباره این همه ماده و بند را به بحث بگذاریم. ما الان بالغ بر چهل و چند شركت داریم و این بدان معناست كه تا این لایحه مصوب و به نتیجه برسد و شركت ها و سازمان ها با این اساسنامه خویش را تطبیق بدهند شورای بعد شروع می شود و دوباره لابد شهردار بعد و اساسنامه بعد.
اهداف سازمانها می تواند شكلهای مختلفی داشته باشد
در ادامه جلسه تبصره ماده پنجم لایحه اساسنامه نمونه سازمان های وابسته به شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت. احمد مسجدجامعی با اشاره به این كه این ماده ابهام زیادی دارد، اضافه كرد: در تبصره ماده پنجم مصوبه پیشین آمده كه «سازمان در جهت دستیابی به اهداف خود مجاز به انعقاد قرارداد و انجام عملیات مالی و بازرگانی مربوط، با رعایت قوانین و مقررات جاری می باشد، » این در شرایطی است كه اهداف می تواند شكل های مختلفی داشته باشد و هم عرضه دستاوردهای مادی و معنوی و مانند آنها را هم در بربگیرد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: این تبصره بسیار شفاف و روشن است، در حالیكه دو تبصره ای كه ما جایگزین آن یك تبصره كرده ایم پر از ابهام است.
وی درباره ابهامات موجود در دو تبصره ای كه شورای پنجم در لایحه خود آورده اظهار داشت: در قسمتی از این تبصره ها گفته شده سازمان می تواند دستاوردهای مادی و مالی را به متقاضیان عرضه كند، در بخش دیگر آمده كه انجام این امر نیاز به دریافت مجوز قانونی از سایر مراجع دارد، در حالیكه در تبصره مصوبه پیشین صریحاً آمده است كه عملیات مالی و بازرگانی با رعایت مقررات جاری صورت گیرد. پیشنهاد من آن است همان تبصره قبلی جایگزین تبصره های لایحه شود.
دخالت شورا در اجرا مسئولیت می آورد
ماده هشتم لایحه «اساسنامه نمونه سازمان های وابسته به شهرداری تهران» كه اذعان می دارد یك عضو شورا بدون حق رأی و امضاء بعنوان ناظر در جلسات شورای سازمان شركت نماید در ادامه جلسه امروز شورا مورد بحث قرار گرفت. احمد مسجدجامعی در ارزیابی این پیشنهاد اظهار داشت: به نظر من از این ماده تلقی دخالت شورا در حوزه اجرا می شود و ما بعنوان شورا نمی توانیم این كار را بكنیم.
عضو شورای شهر تهران با بیان این كه نظارت، كاركرد اولیه شوراست اضافه كرد: نظارت یعنی همین عملكرد موجود كه بر مبنای آن گزارش می گیریم و یا در جلسات آنها شركت می نماییم، اما اگر این نكته در ماده مذكور قید شود این گونه به ذهن می رسد كه شورا در اجرا دخالت می كند.
وی اضافه كرد: دخالت ما در اجرا، مسئولیت می آورد در حالیكه ما در این زمینه نمی توانیم پاسخگو باشیم و این مورد كمكی به روشن شدن حیات خلوت شركت ها و سازمان ها نمی نماید.

1397/11/17
17:16:06
5.0 / 5
4142
تگهای خبر: شهرداری , شورای شهر
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
Fast Trip

فست تریپ

حمل فوری مسافر و کالا

fasttrip.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فست تریپ محفوظ است