فراهانی در اجلاس شورای عالی استان ها عنوان كرد:

ضرورت همكاری دیوان عدالت اداری و شوراها برای وضع قوانین جامع

ضرورت همكاری دیوان عدالت اداری و شوراها برای وضع قوانین جامع فست تریپ: رئیس كمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در جریان دهمین اجلاس شورای عالی استان ها به نطقی در مورد ضرورت تقویت مصوبات شوراهای شهر از جانب دیوان عدالت اداری پرداخت.



به گزارش فست تریپ به نقل از مهر، مجید فراهانی در ابتدای این نطق اظهار داشت: امیدوارم شورای عالی استان ها در سایه تلاش و همدلی نمایندگان پارلمان محلی نقش خود در اداره امور كشور و جلوگیری از تبعیض را بر مبنای اصل ۱۰۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را بیشتر از پیش ایفا كند.
وی ادامه داد: بر مبنای بند ۱۶ ماده۷۱ و ماده ۷۷ قانون تشكیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی كشور و انتخاب شهرداران؛ شوراهای اسلامی مجاز به وضع عوارض محلی شده اند، تا شهر بر پایه منابع حاصل از این عوارض بدون استقراض و تولید بدهی یا تن دادن به شهر فروشی اداره شود، این اختیار قانونی در ۲۰ سال فعالیت شوراها از سال ۱۳۷۷ تابحال زمینه تصویب و ابلاغ مصوبات بسیاری در شوراهای اسلامی كشور شده است.
وی بیان كرد: در این میان و بعضاً بعد از گذشت سالها از تصویب یك مصوبه و عدم اعتراض هیئت تطبیق، بعضی از شهروندان بر مبنای قانون و با استناد به تبصره یك ماده ۹۰ قانون شوراها نسبت به عرضه دادخواست در ابطال این مصوبات به دیوان عدالت اداری می كنند.
فراهانی افزود: این روند هر چند از نگاه برخی محل ایراد و اشكال است، اما یكی از مصادیق پایبندی شوراها و نظام قانون گذاری محلی و قوه قضائیه به ادای حق به شهر حتی با اعتراض و شكایت یك شهروند است.

عضو شورای شهر تهران عنوان كرد: ادای حق به شهر نیازمند به تعامل موثر، سازنده و ارزش آفرین قوای مجریه، مقننه و قضائیه با شوراها بعنوان ركن اداره مردمی امور شهرهاست، امری كه نه فقط نماد مردم سالاری در كشور بلكه مصداق واقعی واگذار كردن امور به مردم به شمار می آید و در این میان باید همه دستگاهها به جای تقابل با شوراها، با استفاده از تعامل زمینه های ارتقاء كارآمدی و نقش شوراها در اداره امور كشور را فراهم نمایند.
فراهانی افزود: امری كه خوشبختانه با رویكرد تعاملی، مثبت و سازنده حجه الاسلام و المسلمین بهرامی، رئیس دیوان عدالت اداری در حوزه روابط میان شورا و دیوان عدالت اداری به نحو بسیار مطلوب و قابل تقدیری فراهم گشته است،
وی اظهار نمود: بدون شك در سایه تعامل، همراهی و همكاری دیوان عدالت اداری و شوراهای اسلامی كشور زمینه های وضع و تصویب مصوبات جامع، اثر بخش و مبتنی بر قانون فراهم خواهد شد به نحوی كه رد شكایات دایر بر ابطال مصوبات شورا به دلیل رعایت مبانی و اصول قانونی توسط دیوان عدالت و تثبیت مصوبات شوراها می تواند به یك نقطه عطف و عامل تقویت مصوبات شوراها بدل شود تا زمینه های پایبندی همه ذی نفعان و بازیگران در ادای حق به شهر بیشتر از پیش فراهم شود.

1397/07/21
15:01:12
5.0 / 5
4327
تگهای خبر: تولید , دستگاه , شهروند , شورای شهر
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
Fast Trip

فست تریپ

حمل فوری مسافر و کالا

fasttrip.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فست تریپ محفوظ است