راهكارهای صرفه جویی در مصرف آب

راهكارهای صرفه جویی در مصرف آب فست تریپ: منابع آب به صورت یكنواخت در سراسر جهان توزیع نشده است و تنها كشورهای محدودی (كمتر از ۱۰ كشور) با كمبود آب شیرین مواجه نمی باشند. بسیاری از كشورها همچون ایران با بحران آب دست و پنجه نرم می كنند. در چنین شرایطی كنترل مصرف و تغییر الگوهای مصرف آب در حوزه های مختلف اعم از شرب، صنعت و كشاورزی حائز اهمیت است. بعنوان نمونه می توان هنگام شست و شو و استحمام اقداماتی را در این جهت انجام داد.



به گزارش فست تریپ به نقل از ایسنا، بخش عمده هدر رفت آب خانگی ناشی از شست و شو و استحمام است كه با اتخاذ برخی راهكارهای ساده می توان از آن جلوگیری كرد. بعنوان مثال وقتی در حمام، دستشویی یا آشپزخانه شیر آب را باز می كنید تا آب گرم شود، آب سرد را بیهوده هدر ندهید بلكه یك سطل زیر شیر آب بگذارید و آب را جمع كنید تا برای مصارف بعدی از آن استفاده گردد.

هنگام شستن لباس ها به صورت دستی، آب چرك را دور ریخته نشود بلكه می توانیم از آن برای سیفون توالت استفاده نماییم.
مصرف ۱۵۰ لیتر آب در یك حمام ۱۰ دقیقه ای
با توجه به اینكه در هر دقیقه حدود ۱۵ لیتر آب از دوش خارج می شود، یك استحمام ۱۰ دقیقه ای می تواند ۱۵۰ لیتر آب را وارد شبكه فاضلاب كند. حدود یك چهارم آب خانگی در بعضی كشورهای توسعه یافته از توالت ها سرریز می كند. هر گاه فردی سیفون توالت را می كشد، به ناگاه حدود هشت لیتر آب پاكیزه به آب آلوده تبدیل می گردد. همینطور كاشت گیاهان و درختچه های بومی و مقاوم در برابر خشكی، در مقایسه با گیاهان غیر بومی كه نیازمند آب زیادی هستند، می تواند به صرفه جویی در مصرف آب كمك نماید.
شست وشوی ماشین با شیلنگ ۵۰۰ لیتر آب مصرف می كند
بر اساس متن كتاب ورزش و محیط زیست، در صورت باز بودن آب موقع مسواك زدن دست كم ۵۰ لیتر آب هدر می رود ازاین رو بهتر است مسواك زدن با استفاده از یك لیوان آب صورت گیرد. همینطور در موقع شست وشوی اتومبیل با شیلنگ آب حدود ۵۰۰ لیتر آب مصرف می شود، حال آنكه می توان با یك سطل ۲۰ لیتری آب و یك تكه اسفنج این كار را انجام داد. در مناطق پرباران با قرار دادن یك سطل خالی در زیر ناودان، می توان آب كافی و مناسبی را برای آبیاری گیاهان آپارتمانی و سیفون ها به سادگی به دست آورد.

صنایع فلزی از قبیل ذوب آهن، فولاد، سرب، آلومینیوم و صنایع شیمیایی، پتروشیمی، نفت، كاغذسازی و نساجی در فرآیند تولید خود نیازمند مقادیر بالای آب هستند. به همین دلیل، صرفه جویی در مصرف آب با استفاده از به كارگیری مجدد ضایعات بازیافتی روش موثری برای صرفه جویی در مصرف آب به حساب می آید. برای مثال، تولید آلومینیوم از ضایعات كهنه آلومینیوم به جای سنگ معدن، مصرف آب را تا ۹۷ درصد می كاهد.

در آخر باید تصریح كرد كه از كل منابع آبی كشور ایران، ۹۲ درصد آن در بخش كشاورزی مصرف می گردد و از این مقدار، حدود ۷۰ درصد آن هدر می رود.




1397/05/04
18:40:06
5.0 / 5
4252
تگهای خبر: تولید
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
Fast Trip

فست تریپ

حمل فوری مسافر و کالا

fasttrip.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فست تریپ محفوظ است