لاریجانی در اجلاس شورای عالی استان ها مطرح كرد؛

بایدامیدوارانه عمل نماییم، خطر جبران كسری بودجه با فروش اوراق مشاركت

بایدامیدوارانه عمل نماییم، خطر جبران كسری بودجه با فروش اوراق مشاركت فست تریپ: رئیس مجلس شورای اسلامی با تاكید بر ضرورت نگاه امیدوارانه به مسائل در كشور، اظهار داشت: شورای عالی استان ها امتداد نظام قانونگذاری مجلس است.



به گزارش فست تریپ به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی كه بامداد امروز (پنجشنبه 31 خرداد) در نشست شورای عالی استان ها سخنرانی كرد با تاكید بر عدم نگاه منفی به كار شوراها تصریح كرد: در نظام جمهوری اسلامی به شوراها كم توجهی نمی گردد، چنانچه شورای عالی استان ها امتداد نظام قانونگذاری مجلس بوده و نقش شما در استان ها مثل مجلس است.
وی خاطرنشان كرد: امروز نیاز داریم با عنایت به شرایط كشور واقع بینانه و امیدوارانه عمل نماییم كه بر این اساس، طبق قانون اساسی و فرمایشات مقام معظم رهبری مسائل شورا همواره مورد توجه بوده است.
لاریجانی در ادامه با اشاره به اینكه مسائل شوراها در قانون اساسی به صورت مجموعه ای بوده و تفاسیر از آن متفاوت می باشد تصریح كرد: درباره حدود اختیارات شوراها در شهرها پیش از هر اقدامی باید با شورای نگهبان صحبت شود چون كه یش از این، این مورد عنوان شد و شورا آن را رد كرد بنابراین نباید كار بیهوده انجام دهیم و باید در چارچوب قانون اساسی اقدام نماییم چون كه مفسر قانون اساسی شورای نگهبان است با این وجود می توان با گفتگو تغییراتی صورت داد كه مجلس از آن حمایت می كند.
رئیس قوه مقننه در ادامه با تاكید بر اینكه هر چه سیطره مدیریت را پهن كرده و دیوان سالاری را در كشور كاهش داد به نفع كشور بوده كه البته نیاز به گفتگو دارد عنوان كرد: كسی قصد ندارد جایگاه شورا را كم كند و این تلقی غلط نباید روی كار شما تاثیر بگذارد.
وی در ادامه درباره درخواست اعضای شورای عالی استان ها جهت تخصیص ساختمانی به آنها برای استقرار اظهار داشت: آقای افشانی و هاشمی شهردار و رئیس شورای شهر تهران در جلسه هستند و می توانند با بررسی ساختمانی را به شورای عالی اختصاص دهند.
لاریجانی در ادامه درباره لوایح و طرح هایی كه مربوط به شورای عالی استان ها است اظهار داشت: شما می توانید در ارتباط با موضوعات مربوط به خود در كمیسیون های مجلس حضور داشته باشید ونظرات خویش را ارائه نمایید و مجلس می تواند سازوكار آن را تعیین كند تا كمیسیون ها در مواقع ضروری از رئیس شورای عالی استان ها دعوت كنند تا در جلسه حضور یافته و كمیسیون ها هم دید گسترده تری پیدا كنند.
ضرورت تولید منابع پایدار برای شهرداری ها
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره برخی طرح ها و لوایح مربوط به شورای عالی استان ها كه از گذشته در مجلس مسكوت مانده است، عنوان كرد: رسم بر این است در هر دوره جدید مجلس، دولت برای بررسی مجدد طرح ها و لوایح گذشته خود مجددا به مجلس نامه می زند از این رو شما می توانید اولویت های خویش را مشخص كنید تا بررسی ها آغاز شود.
دكتر لاریجانی در ادامه با تاكید بر اینكه معتقدیم باید منابع پایدار برای شهرداری ها تولید شود، اظهار داشت: تولید منابع پایدار جدید باید ساختار داشته باشد كه فعلا با شیطنت های آمریكایی ها اوضاع پایداری نداریم؛ اما اصل مبحث مورد قبول بوده و باید پیگیری شود.
جبران كسری بودجه با استفاده از اوراق مشاركت در آینده دولت را زمین گیر می كند
وی اضافه كرد: هنوز بحث لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس تمام نشده كه شورای عالی استان ها هم می تواند پیشنهادات خویش را در این زمینه ظرف سه هفته آتی به مجلس اعلام نماید.
رئیس نهاد قانونگذاری كشورمان در ادامه در مورد كمبود بودجه برای شورای عالی استان ها و درخواست آنها برای تخصیص اعتبار، عنوان كرد: برخی مسائل در قوانین برنامه و بودجه مصوب شده است كه البته امكان تغییر مصوبات حین اجرا سخت بوده و ساده نیست به خصوص با گرفتاری هایی كه درنظام بودجه كشور وجود دارد.
لاریجانی در ادامه با اشاره به ساختار بیمارگونه وضعیت بودجه كشور كه سبب شده حجم بودجه عمومی نسبت به طرح عمرانی زیاد باشد، اظهار نمود: بخش دیوانی كشور به خاطر كمبودها و كسری های سال های گذشته فربه شده كه با استفاده از فروش و واگذاری شركت ها بعضی از این كسری ها جبران شد؛ اما این منابع هم به اتمام رسید از این رو به اوراق مشاركت روی آورده است كه روش معقولی نیست چون كه در آینده دولت را زمین گیر می كند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاكید بر لزوم كاهش اتكای صندوق های بازنشستگی به بودجه كشور خاطرنشان كرد: باید سرمایه گذاری جدی صورت گیرد تا وابستگی سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و كاركنان رسمی كشور ظرف دو تا چهار سال به بودجه قطع شود كه در این زمینه با دولت همكاری خواهیم كرد.
نوآوری در خلق اعتبارات سبب كاهش وابستگی به بودجه كشور می شود
لاریجانی در ادامه نوآوری در خلق اعتبارات را یكی از راهكارهای كاهش وابستگی به بودجه كشور دانست و اضافه كرد: اداره كشور باید با ابتكارات نو صورت گیرد از این رو اگر استعداد، تخصص و تجربه دارید برای كاهش اتصال به بودجه عمومی كشور ابتكارات نو تعیین كنید.
وی همینطور با اشاره به این مطلب كه ساختار دیوانی كوچك سبب كاهش بودجه جاری و كار عمرانی بیشتر می شود، اظهار داشت: با عنایت به شرایط كنونی به خصوص برای شهرداری ها كه پروژه های نیمه كاره دارند سهمی از اوراق در بودجه 95 در نظر گرفته شد كه البته اگر پروژه های روشن و شفاف و ثروت زا داشته باشید، می توان از اوراق بیشتری بهره برد این در شرایطی است كه استفاده از اوراق برای هزینه های جاری بسیار غلط است.
زمینه استفاده از فاینانس برای انجام پروژه های كشور فراهم است
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاكید بر سرمایه گذاری برای پروژه های ثروت زا اظهار داشت: باید تا جایی كه امكان دارد از فاینانس استفاده گردد چنانچه با مراوداتی كه با كشورهای اروپایی و آسیایی داریم می توانیم حداكثر استفاده را از این مورد داشته باشیم به خصوص در حوزه گردشگری كه مجلس هم این پروژه ها حمایت می كند و استفاده از فاینانس هم سبب می گردد به كشور فشار چندانی وارد نشود.
لاریجانی ادامه داد: ارتباطات مردمی شورا باید قوی نگه داشته شود و به صورت طبیبانه با مسائل برخورد شود ضمن اینكه صرف ابراز درد، مشكلی حل نمی گردد بلكه باید راهكار عرضه شود كه بر همین مبنا سفارش روز گذشته رهبر معظم انقلاب برای مجلس، برای شما نیزصدق می كند و برای اداره كل كشور كلیدی است.
توسعه صنعت ساختمان نیازمند تغییر عملكرد بانك ها و شهرداری ها است
لاریجانی با اشاره به تاكیدات مقام معظم رهبری برای اولویت های اقتصادی و سمت گیری به سمت مستضعفان عنوان كرد: در شورای هماهنگی قوا مقرر شد اختیارات متمركز به استان ها بدهیم كه دولت باید این مورد را پیگیری كند و شما هم در چارچوب كار به آن توجه كنید كه البته اقدامات مورد نظر نیاز به نظام مندی دارد كه لازم است چارچوبی برای آن تدوین شود.
وی در ادامه پیرامون توسعه صنعت ساختمان و اهمیت آن عنوان كرد: در دولت های گذشته و دولت جدید نسبت به این مورد متفاوت عمل شد؛ اما هم اكنون زمینه تحرك بیشتر شده است كه بانك ها باید در این زمینه تغییر عملكرد دهند و البته بخشی هم به شهرداری ها مربوط است.
شورای عالی استان ها دوره های آشنایی با قوانین برای شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار كند
رئیس قوه مقننه افزود: در ابتدای پروژه ساخت بنا نباید منابع زیادی از مردم گرفته شود تا كار راكد بماند و می توان در دراز مدت از آنها تحت عنوان عوارض ساختمان یا سودهای دیگر بهره برد تا در ابتدای كار مردم درگیر پرداخت منابع نباشند.
وی در ادامه یكی از صدمه های شوراهای اسلامی شهر و روستا را عدم آشنایی كافی با قوانین دانست و تصریح كرد: اگر تسلط به قوانین وجود نداشته باشد امورات به درستی صورت نمی گیرد بنابراین سفارش می نماییم شورای عالی استان ها چتر حمایتی خویش را در چارچوب قوانین پهن كرده و دوره ها و كلاس های آموزشی برای آشنایی اعضای شوراهای شهر و روستا برگزار كند.
لاریجانی همینطور با تاكید بر لزوم رسیدگی به شكایات مردمی از شهرداری ها عنوان كرد: برخی شكایات طبیعی است و بعضی از آنها مربوط به رفتارها است بنابراین شورای عالی استان ها كه مرجع بالاتر شهرداری ها است باید جایی را مشخص نماید تا مردم به آن شكایت كنند و به خاطر شكایات خود به قوه قضائیه در دادگستری ها رجوع نكنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: شورای عالی استان ها می تواند تدبیر كند تا مشكلات در داخل حل شود و نظام هایی برقرار كند تا نگرانی های مردمی كاهش یافته و به مقبولیت شوراها نزد مردم كمك نماید.
وی در ادامه به سفارش سال های گذشته رهبر معظم انقلاب درباره نظارت بر مجلس اشاره نمود و خاطرنشان كرد: ایشان فرمودند مجلس در راس امور است و باید خود آنها بر خودشان نظارت كنند و نظارت بر مجلس را نمی توان به عهده نهاد دیگری گذاشت كه بر این اساس در مجلس قانونی گذاشتیم و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان تولید كردیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در انتها تصریح كرد: شما هم در شورای عالی استان ها می توانید چنین ساختاری را در درون شورا برای نظارت بر رفتار اعضا تولید كنید تا دخالت دیگران بر كار شما از بین برود و از افراد شورا صیانت شود.


1397/04/01
12:30:01
5.0 / 5
5744
تگهای خبر: تولید , شهرداری , فروش
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
Fast Trip

فست تریپ

حمل فوری مسافر و کالا

fasttrip.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فست تریپ محفوظ است