، تاب آوری شهری و اولویت های پیش رو،

جای مراكز تاب آوری خالی است، ارتباط تاب آوری با وضعیت مالی افراد

جای مراكز تاب آوری خالی است، ارتباط تاب آوری با وضعیت مالی افراد فست تریپ: یك روانشناس با اشاره به اینكه جای مراكزی تحت عنوان ˮتاب آوریˮ در ایران خالی است، اظهار داشت: مراكزی كه متشكل از متخصصین در این زمینه باشند می توانند به ایجاد تاب آوری در جامعه كمك كنند، البته این مراكز باید در مناطق متفاوت و به شیوه های مختلف دایر شوند، زیرا ˮتاب آوری در جنوب شهر بسیار متفاوت تر از تاب آوری در شمال شهر استˮ و مبانی اقتصادی و وضعیت مالی افراد نقش قابل توجهی در تاب آوری آنها دارد.


حسن عشایری در گفت وگو با ایسنا، درباره فاكتورها و مؤلفه های روانشناسانه در تاب آوری شهری و ضرورت آموزش آن در جامعه اظهار داشت: هنوز به مدنیت و شهروندی در زمینه تاب آوری نرسیده ایم.
وی با اشاره به اینكه قدمت تاب آوری در افراد به زمان زندگی بشر در جنگل بازمی گردد و با گذشت زمان، انسان یاد گرفته است كه باید در برابر بحران در زمانی فرار و زمانی مبارزه كند، اضافه كرد: بحران ها محركی عصبی برای روان افراد هستند كه انسان در گذر زمان با شناخت بحران ها چاره ای برای رویارویی پیدا كرده و به ترس، استرس و اضطراب خود غلبه می كند؛ در واقع بحران ها همواره باید تحلیل شوند تا افراد راه های مقابله كارآمدتری برای آن ها پیدا و با افزایش توانایی خود، بر بحران ها غلبه كنند و غرامت پرداختی خویش را كاهش دهند.
تاب آوری یك پیامد نیست كه پس از هر بحران ظاهر شود

به عقیده وی، تاب آوری یك پیامد نیست كه پس از هر بحران ظاهر شود؛ بلكه فرآیندی است كه از تجربه های گذشته افراد تاثیر مستقیم می پذیرد و با بینش، شناخت و آموزش هم ارتباط مستقیم دارد.
ایجاد تاب آوری با آموزش یادگیری
این روانشناس اظهار داشت: باید یاد بگیریم كه بحران ها را به فرصت تبدیل كنیم؛ در غیر این صورت از آن ها صدمه می بینیم همینطور در رویارویی با هرحادثه ای باید پیش از گریز، ابتدا خردورزانه فكر نماییم كه عقلانی ترین راه رویارویی با آن چیست؟ و این رویارویی امری است كه با آموزش و یادگیری می توانیم به آن دست یابیم.
وی ادامه داد: در بحث تاب آوری می توانیم از كشورهایی كه به روش مقابله دست پیدا كردند، تجربه كسب نماییم، البته این یادگیری نباید به منزله كپی برداری باشد بلكه باید با فرهنگ ما عجین شود، یعنی جهانی فكر نماییم و منطقه ای عمل نماییم.

عشایری با اشاره به زلزله های ژاپن بیان كرد: انفجار اطلاعات در دنیای امروز به حدی رسیده است كه می توانیم با كمی جست و جو، برخورد ژاپنی ها را در مواقع زلزله ببینیم و با برخورد خودمان مقایسه نماییم كه چگونه پس از وقوع بحران از فردگرایی و رقابت با هم دوری می كنند، اما در ایران افراد پس از وقوع هر حادثه ای صرفا به این مسئله فكر می كنند كه چگونه زودتر از بقیه، امكانات دریافت كنند و همین امر سبب تولید اضطراب، نابسامانی و بهم ریختگی می گردد.

آموزش های خانوادگی، آموزش و پرورش و رسانه از عوامل موثر در افزایش تاب آوری

این روانشناس آموزش های خانواده، آموزش و پرورش و رسانه را عواملی موثر در افزایش تاب آوری دانست و افزود: آموزش كمك های اولیه هم یكی از ملزومات رویارویی با حوادث است كه در تاب آوری هم اهمیت بسیاری دارد، زیرا فردی كه از نظر فیزیكی دچار مصدومیت باشد، تاب آوری اش كاسته می شود.
به قول عشایری، باید با پیش بینی راهكارهای مقابله با حادثه، ضایعه را به حد اقل برسانیم، در حالیكه ممكن است در مواقع بحران نه تنها راهكارها را پیش بینی نكنیم بلكه با عملكردهای نابه جا و واكنش های عجولانه فاجعه را به حداكثر برسانیم.

وی ادامه داد: با عنایت به اینكه گسل های بسیاری در كشور ما وجود دارد، لوله های گاز یكی از تهدید هایی است كه در صورت زلزله می تواند منجر به انفجار شود. همینطور سیل هم یكی از مسائلی است كه با وجود پوشش های بسیار زیاد رسانه، دست كم گرفته شده است و سالانه سبب تولید حادثه و بحران های زیادی می گردد.

برای غیر منتظره ها آماده باشیم

عشایری با اشاره به اینكه در زندگی جمعی همواره باید برای غیر منتظره ها آماده باشیم، اظهار داشت: باید آموزش های شهروندی، همبستگی و همدلی در مدارسمان عرضه شود، چون كه "خود مداری" در ایران به امری فراگیر تبدیل گشته است و اینكه هنوز به مدنیت و شهروندی نرسیده ایم، سبب كاهش تاب آوری در زمان بحران ها می گردد.

عشایری در انتها با اشاره به اینكه تاب آوری یك مدرك عملی در زندگی است و در مواردی مهم تر از گرفتن مدرك دكترا است، اظهار نمود: واكنش های عاطفی هیجانی بر عملكرد افراد در زمان وقوع حادثه تأثیرگذار است، ازاین رو باید "نظم دهی سیستم هیجانی، سرمایه گذاری و ذخیره سازی واكنش های عاطفی هیجانی" را آموزش بدهیم تا در جهت و به منظورمناسبی در برابر بحران واكنش نشان دهیم.




1397/03/25
12:44:18
5.0 / 5
4783
تگهای خبر: تولید , شهروند
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
Fast Trip

فست تریپ

حمل فوری مسافر و کالا

fasttrip.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فست تریپ محفوظ است