اختصاصی مهر؛

جزئیات آیین نامه ۹ ماده ای طرح ترافیك خبرنگاران

جزئیات آیین نامه ۹ ماده ای طرح ترافیك خبرنگاران فست تریپ: معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری در آیین نامه ای ۹ ماده ای در مورد طرح ترافیك خبرنگاران تصمیم گیری كرده است كه باید به تصویب كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران برسد.



به گزارش فست تریپ به نقل از مهر، سرانجام آیین نامه طرح خبرنگاران از جانب معاونت حمل و نقل و ترافیك به شورای شهر تهران عرضه شد. هنوز این آیین نامه در كمیسیون عمران و حمل و نقل بررسی نشده است اما بزودی این كمیسیون نظرات خویش را مرتبط با آن عرضه می كند. برپایه این آیین نامه رسانه های خصوصی بر رسانه هایی كه به هر نحو به نهادها و منابع دولتی و عمومی وابسته هستند برای دریافت طرح در اولویت هستند و نام تمامی افرادی كه از طرح خبرنگاری استفاده می نمایند در پایگاه اطلاع رسانی معاونت حمل و نقل منتشر می گردد.
در آیین نامه ای كه به شورای شهر تهران ارسال شده آمده است: «این آیین نامه به باعث تبصره ۲ ماده ۳ مصوبه شورای شهر تهران با عنوان «تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده های مركزی شهر تهران» تهیه شده كه در آن به شهرداری تهران اجازه داد شده است حداكثر سه درصد از كل مجوزهای صادره را در موارد خاص با اعمال ضریب یكدهم (۰ /۱) تعیین و محاسبه كند و خبرنگاران، روزنامه نگاران و عكاسان خبری را هم مشمول موارد خاص دانسته است.
بر اساس ماده یك این آیین نامه از مجموع ۳ درصد كل مجوزهای طرح ترافیك كه به موارد خاص اختصاص یافته است، اكثریت آن به جامعه خبری شامل خبرنگاران روزنامه نگاران و عكاسان خبری اختصاص می یابد كه به جهت انجام رسالت اطلاع رسانی و تسهیل ماموریتهای در رابطه با تولید خبر، گزارش و تصویر - ونه به جهت ترغیب خبرنگاران به استفاده از خودروی شخصی - به این مجوز نیاز دارند.
تبصره یك. بقیه موارد خاص با پیشنهاد معاون حمل و نقل شهرداری و تایید شهردار تهران به موارد ویژه ای اختصاص می یابد كه به جهات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیاز اضطراری به تردد با تخفیف در محدوده طرح ترافیك دارند.
خبرنگاران باید فعالیت مستمر داشته باشند
در ماده دو این دستور العمل آمده است، منظور از خبرنگار و روزنامه نگار در این آیین نامه كسی است كه شغل اصلی و مستمر او، فعالیت در زمینه تهیه، تنظیم و انتشار خبر و گزارش از وقایع جاری شهر و كشور و نگارش تحلیل و تفسیر آنها در رسانه های جمعی است.
بر اساس تبصره یك انتشار رسانه های جمعی فوق الذكر می تواند به هریك از صورتهای مكتوب روزانه با دوره ای، تصویری و اینترنتی باشد اما باید از مراجع ذیربط مجوز قانونی داشته باشد یا در صورت عدم نیاز به كسب مجوز، فعالیت مغایر با قانون اساسی و قوانین موضوعه كشور نداشته باشد.
در ماده سه به كسانی كه روزنامه نگار محسوب می شوند اشاره شده و آمده است: همكاران مستقیم هیات تحریریه مطبوعات و خبرگزاری ها شامل سردبیر، معاون سردبیر، دبیر تحریریه، دبیر سرویس، معاون دبیر سرویس، گزارشگر و نویسنده، درصورتی كه ارتباط شغلی مداوم با یك موسسه مطبوعاتی - رسانه ای داشته باشند. روزنامه نگار شناخته می شوند.
همچنین صاحبان امتیاز و مدیران مطبوعاتی، كارگزاران تبلیغات بازرگانی، نویسندگان و كاركنان نشریات داخلی مؤسسات دولتی و خصوصی، همكاران تولید كننده آگهی نامه ها، كاركنان بخش های فنی و اداری، متصدیان روابط عمومی، مصححان. پاورقی نویسان و داستان نویسان، طراحان جدول های كلمات متقاطع و بازی های سرگرم كننده و دیگر افرادی كه طبق تعاریف فوق نمی توان به آنها خبرنگار روزنامه نگار و عكاس خبری» گفت، مشمول این آیین نامه نمی شوند.
در ماده چهار در تعریف عكاس خبری گفته شده است: عكاس خبری در این آیین نامه كسی است كه شغل اصلی و مستمر از تصویربرداری از رویدادهای خبری برای رسانه های جمعی (طبق تعریف فوق الذكر) باشد.
بر اساس ماده پنج. خبرنگاران، روزنامه نگاران و عكاسان خبری باید به باعث قرار داد كار معین (دائمی یا موقت در یك نشریه، خبرگزاری یا پایگاه خبری اشتغال داشته باشند و مدركی دال بر اشتغال مستمر به مشاغل مذكور در این آیین نامه عرضه كنند.
تبصره یك. افرادی كه به صورت پاره وقت، حق التحریری یا حق الزحمه ای با رسانه ها همكاری دارند، مشمول این آیین نامه نمی شوند.
تبصره دو. خبرنگاران و روزنامه نگارانی كه قرارداد مستقیم با رسانه ای ندارند اما فعالیت مستمر رسانه ای دارند، تنها به شرط عرضه تصویر آثار انتشار یافته به نام خود در رسانه ها (حداقل ۱۰ اثر در سه ماه پایانی سال ۱۳۹۶) كه نشانگر همكاری مستمر آنها با رسانه های مكتوب یا اینترنتی باشد، مشمول این آیین نامه می شوند.
تبصره سه. عرضه مدرك بیمه خبرنگاری توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به منزله اشتغال به كار خبرنگاری تلقی می گردد.
همچنین بر مبنای ماده شش. متقاضیان استفاده از طرح ترافیك خبرنگاری باید علاوه بر عرضه مدرك دال بر اشتغال مستمر به مشاغل مذكور، معرفی نامه ای از سوی یك موسسه رسانه ای دارای مجوز یا یكی از تشكل های صنفی روزنامه نگاران و عكاسان هم به همراه مدارك خود ارائه نمایند.
بر اساس گزارش مهر، در ماده هفت این آیین نامه آمده است: خبرنگاران، روزنامه نگاران و عكاسانی كه با عنایت به شرایط مندرج در آیین نامه، متقاضی دریافت مجوز موارد خاص باشند باید پس از ثبت نام در سامانه طرح ترافیك سال ۱۳۹۷ مدارك زیر را به سازمان حمل ونقل و ترافیك عرضه كنند:
الف) تصویر شناسنامه و كارت ملی
ب) سند مالكیت خودروی سواری به نام خود و با پلاك تهران
پ) معرفی نامه از جانب موسسه مطبوعاتی با تشكلهای صنفی روزنامه نگاران و عكاسان
ت) مدرك دال بر اشتغال مستمر به كار خبری (بیمه تأمین اجتماعی با عنوان خبرنگار، بیمه خبرنگاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و یا تصویر آثار انتشار یافته به نام خود در شش ماه اخیر)
همچنین در ماده هشت اشاره شده است: معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران موظف به بررسی همه درخواستهای مطرح شده از جانب خبرنگاران، روزنامه نگاران و عكاسان خبری است و می بایست در صورتی كه تعداد متقاضیان تایید شده نسبت به سقف قانونی مجوزهای قابل صدور افزایش یابد، نسبت به اولویت بندی متقاضیان اقدام نماید.
تبصره یك. خبرنگاران رسانه هایی كه توسط بخش خصوصی اداره می شوند، نسبت به رسانه هایی كه به هر نحوی به نهادها و منابع دولتی و عمومی وابستگی دارند، برای بهره مندی از مجوزهای طرح ترافیك خبرنگاری اولویت دارند.
در ماده ۹ هم تاكید شده است: معاونت حمل ونقل و ترافیك شهرداری تهران موظف است نام، رسانه محل اشتغال و نوع فعالیت كلیه دریافت كنندگان این سهمیه ها را در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر كند.

1397/01/22
14:57:43
5.0 / 5
5109
تگهای خبر: ترافیك , تردد , تولید , شهرداری
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
Fast Trip

فست تریپ

حمل فوری مسافر و کالا

fasttrip.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فست تریپ محفوظ است