مثبت و منفی های عملكرد شهرداری تهران در هنگام بارندگی از زبان مافی

مثبت و منفی های عملكرد شهرداری تهران در هنگام بارندگی از زبان مافی فست تریپ: یك عضو كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اظهار داشت: در مورد عملكرد شهرداری تهران در هنگام بارش برف سنگینی كه در چند سال اخیر بی سابقه بوده، بهتر است منصفانه قضاوت نماییم و نقاط مثبت و منفی عملكرد را به صورت همزمان در ارزیابی خود دخیل نماییم. در مواقع اضطرار و بحران، آنچه كه بیش از همه باعث می گردد تا شرایط بحران به صورت موثر مرتفع شود، همیاری دستگاه های مسئول و شهروندان است.



پروانه مافی در گفت وگو با ایسنا در مورد عملكرد شهرداری تهران در این چند روز، بیان كرد: از اقدامات مثبت شهرداری تهران بعد از بارش برف می توان به اعلام آماده باش مناطق در مورد پناه دادن به كارتن خواب ها در گرمخانه هایی كه توسط شهرداری تهران تعبیه شده بود اشاره نمود. این اقدام مثبت شهرداری منجر گردید تا به خاطر سرمای دیشب، كسی در بیرون از منزل و در خیابان ها بعنوان كارتن خواب یا هر عنوان دیگر حضور نداشته باشد و از مرگ تعداد زیادی از افراد بی خانمان به دلیل سرما جلوگیری شد. علاوه بر آن به صورت كلی ۳۵۰۰ صدمه دیده اجتماعی در 18 مددسرای پایتخت مستقر شدند و ۳۰ مددسرای سیار در مناطقی همچون میدان شوش، چهارراه مولوی، محله های هرندی و فرحزاد هم آماده سازی شدند.

وی در ادامه اظهار داشت: یكی دیگر از اقدامات مثبت شهرداری تهران هم این بود كه حدود ۱۲۰۰ خودروی برف روب و ۲۰۰۰ كارگر و ۱۶۳ سایت برف روبی و ۳۵۰۰ مخزن مخصوص شن در آماده باش كامل بوده و بعد از بارش برف كار خودشان را در كنار پلیس راهور شروع كردند.

نماینده مردم تهران در مجلس، اظهار داشت: در كنار این اقدامات مثبت، شهرداری تهران ضعف هایی در عملكرد خود داشت كه همچون آن می توان به «عدم مدیریت صحیح ترافیك بوجود آمده ناشی از بارش برف» اشاره نمود. البته چالشِ ترافیك معابر شهری تنها محدود به زمان های بارش برف نمی باشد بلكه حتی زمانی كه چند قطره باران هم می بارد مشكل افزایش حجم ترافیك، مردم تهران را كلافه می كند و لازم است شهرداری تهران اقدامات جدی و نه مقطعی برای حل این مشكل انجام دهد. علاوه بر این مشكل، به محض آغاز بارش برف و یا باران، تجمع مردم در صف های طولانی تاكسی و بی آرتی موضوعی است كه به نظر می رسد برای مردم و شهرداری عادی شده و تاكنون اقدام مثبتی در جهت مدیریت تقاضای سفر در هنگام بارش برف یا باران صورت نگرفته است. البته این چالش تنها به مدیریت شهری این دوره ارتباط پیدا نمی كند و سال هاست شهرداری در این خصوص غفلت كرده است.

وی اضافه كرد: یكی دیگر از مواردی كه منجر به ضعف عملكردی شهرداری تهران در هنگام بارش برف می گردد، كمبود امكانات و تجهیزات می باشد و این در شرایطی است كه در سال ۹۶، ۳۰ میلیارد تومان برای برف روبی در شهر تهران اختصاص یافته بود و سالانه هزینه برف روبی به پیمانكاران پرداخت می گردد اما متأسفانه در هنگام عمل شاهد كاستی هایی هستیم. گرچه پاشیدن مخلوط شن و نمك در سطح معابر یكی از راههای جلوگیری از یخ زدگی است اما این روشِ یخ زدایی سال هاست كه منسوخ شده و منجر به صدمه رساندن به سطح معابر می گردد، شهرداری تهران در این خصوص هم لازم است، راه حلی به روزتر و اثربخش تر را اتخاذ نماید.

وی در ادامه با بیان چند سفارش به شهرداری تهران و مردم بیان كرد: در مواقع اضطرار و بحران، آنچه كه بیش از همه باعث می گردد تا شرایط بحران به صورت موثر مرتفع شود، همیاری دستگاه های مسئول و شهروندان است. دستگاه ها اعم از دستگاه های دولتی و دستگاه های غیردولتی عمومی مانند شهرداری ها با محدودیت هایی مواجه اند. همین الان در شهر تهران ما كمبودهای خیلی از حیث امكانات در حوزه ایمنی و مدیریتی بحران روبه رو هستیم كه طبعاً در هنگام بروز حادثه، كارایی امدادرسانی و حل مسئله را می كاهد.

وی خاطرنشان كرد: در چنین شرایطی، آنچه كه می تواند راهگشا باشد، همیاری است. همیاری مفهومی بالاتر از همكاری و هماهنگی است. در همیاری، ذی نفعان مبحث كه همان كه مردم و دستگاه های مسئول هستند، نسبت به شرایط الزامات و محدودیت های هم اشراف و درك دارند. از این رو می دانند كه باید برای حل مسئله، نقش خویش را به چه صورت ایفا كنند.

این عضو كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، اظهار داشت: در مبحث برفی كه روزهای اخیر سراسر كشور را در بر گرفت و در تهران كم سابقه بود، معتقدم شهرداری می توانست بهتر عمل كند. توزیع متوازن شن در سطح شهر بخصوص معابری كه شیب بیشتری دارند مطلوب نبود. اطلاع رسانی دقیق صورت نگرفته بود كه البته وظیفه شهرداری نیست اما شهرداری می توانست فارغ از مسئولیت دیگر دستگاه ها نسبت به این مورد اقدام نماید. اما با همه این تفاسیر معتقدم شهرداری مجموعاً عملكرد قابل قبولی داشت.

وی در انتها اظهار داشت: همانطور كه اشاره كردم، همیاری میان مردم و دستگاه های مسئول بسیار در این مواقع مهم است. مردم در این مواقع باید نسبت به ایفای نقش خود و محدودیت هایی كه دستگاه هایی چون شهرداری دارند اشراف داشته باشند. برای مثال اینكه مردم در برف تكانی از درختان مشاركت كنند با برف مقابل منزل یا محل كار خویش را برای جلوگیری از یخ زدگی معابر پارو كنند، اموری است كه اگر به صورت جمعی اتفاق بیفتد و به فرهنگ تبدیل می شود، معنای همیاری را می رساند.




1396/11/09
19:39:08
5.0 / 5
4661
تگهای خبر: ترافیك , دستگاه , شهرداری , شهروند
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
Fast Trip

فست تریپ

حمل فوری مسافر و کالا

fasttrip.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فست تریپ محفوظ است